در ۲۴ ساعت گذشته، بر اساس دادههای ردیابی کشتیها، بیشتر کشتیهای عبور کرده از تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران مرتبط بودهاند، در حالی که یک نفتکش بزرگ، یک نفتکش کوچکتر، یک کشتی سوخت بانکر و چهار کشتی حمل بار خشک از آبهای ایران خارج شدهاند.

در ۲۴ ساعت گذشته، بر اساس دادههای ردیابی کشتیها، بیشتر کشتیهای عبور کرده از تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران مرتبط بودهاند، در حالی که یک نفتکش بزرگ، یک نفتکش کوچکتر، یک کشتی سوخت بانکر و چهار کشتی حمل بار خشک از آبهای ایران خارج شدهاند.

کارشناس صداوسیمای رژیم اسلامی ایران اعلام کرد که آمریکا ۱۰۰ ناوگان در منطقه تنگه هرمز را نگه داشته است تا از تیم مذاکره کنندگان ایرانی جلوگیری کند.
شرکت تحلیلی کپلر گزارش داد که در دوشنبه اول تیر، حداقل ۳۶ کشتی حامل کالا از تنگه هرمز عبور کردند، که این تعداد بالاترین میزان عبور کشتیها از زمان آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران است.
مصطفی خوشچشم، کارشناس حکومتی، در یک برنامه صداوسیما گفت که آمریکا تیم مذاکرهکننده جمهوری اسلامی را با ۱۰۰ کشتی نیروی دریایی آمریکا تحت فشار قرار داده تا تنگه هرمز را از کنترل ایران بگیرد. او افزود که آمریکا خواستار بازگشایی تنگه هرمز پیش از مذاکرهها و عدم تعلیق عوارض در ۶۰ روز اول است.